Icoana „Sf. Mc. Gheorghe luptand cu balaurul” – imagini INAINTE & DUPA restaurare

Restaurarea unei icoane este un proces complex, care necesita multe materiale, indemanare si rabdare.

Restaurand pentru prima data pictura murala (scena in fresca„Buna Vestire” din Biserica Domneasca din Barlad) si cateva panouri pictate in ulei in perioada anilor de facultate, restaurarea unei icoane parea a fi un proces mult mai minutios si clar mult mai avansat. Icoanele tind sa reziste destul de mult timp fara intereventii, insa sunt supuse unor factori care le pot deteriora si modifica aspectul initial. Astfel ca este indicata o atentie sporita spre a nu le distruge originalitea si valoare pe care amprenta timpului le-a oferit-o.

Dupa mai bine de cinci ani de la ultima restaurare pe care am realizat-o, a ajuns in micul meu atelierul meu de lucru o icoana reprezentandu-l pe Sf. Mc.Gheorghe in lupta cu balaurul, clasica scena decorativa care il descrie cel mai sugestiv pe Sf. Gheorghe. O icoana frumoasa dar degradata, desfacut-a in doua, cu urme de interventie asupra suportului de lemn, „captusit” pe spate cu pene de rezistență neconforme.

Dar haideti sa va spun putin istoria icoanei!

Aceasta icoana numita „Sf. Mc. Gheorghe luptand cu balaurul” realizata undeva in perioada secolului XVII in stil neo-bizantin, a ajuns la mine din mainile bine cunoscutului regizor Cristian Pepino, un indragit artist care cu mult drag a pastrat aceasta icoana inca din copilarie. Din cateva discutii, am descoperit ca icoana a supravietuit unui incendiu si ca a fost descoperita in curtea biserici din apropierea casei sale. Fiind o icoana destul de veche, cu multe fisuri, era intr-o stare foarte avansata de degradare dar inca cu mai bine de 80% din fragmentele de pictura vizibile.

Intelegandu-i compozitia si structura am gandit ca interventia mea de restaurare ii poate oferi imaginea cat mai apropiata de cea de altadata.

Dar pentru restaurarea acesteia era necesara respectarea catorva reguli de baza, general valabile, indiferent de materialul din care este realizat obiectul, respectiv:

  • se pastreaza pe cat posibil partile originale, chiar daca sunt deteriorate;
  • materiale folosite pentru partile nou adaugate este nevoie sa fie compatibile cu cele originale;
  • materialele folosite la restaurare trebuie sa fie reversibile, deci sa permita revenirea la forma initiala sau o noua restaurare;
  • nu se fac intregiri atunci cand din obiect lipseste mai mult de 50%;
  • restaurarea incearca sa aduca obiectul la o stare care sa-i exprime functionalitatea;

Acestea fiind spuse, sa trecem la treaba!

Probleme frecvente pe care le poate intampina o icoana si care pot fi observate si la icoana „Sf. Mc. Gheorghe luptand cu balaurul”

In general, o icoana traditionala este alcatuita dintr-un panou din lemn, straturi de grund, panza (dupa caz), straturi de vopsea tempera si foita de aur (obtional), fie sau nu acoperite cu straturi de lac.

Aceasta icoana, de dimensiunea 30×31 cm, realizata pe lemn de brad grunduit, a fost pictata cu pigmenti organici si vernisata cu un lac pe baza de rasina pentru a fi protejata in timp.

Iata cateva observatii initiale:

  • Desprinderea lemnului: icoana, initial era prevazuta cu niste pene aplicate pe verso pentru a mentine forma lemnului si a-l ajuta sa nu se curbeze. Evident, odata cu trecerea timpului, penele transversale au cedat, au fost inlocuite necorespunzator (pene prinse in cuie) iar asta a agravat craparea lemnului pana la desprinderea acestuia in doua bucati.
  • Suprafata intunecata care acopera imaginea icoanei: lacul protector al icoanei (pe baza de rasina) s-a intunecat si si-a pierdut transparenta in timp iar in cele din urma trebuie eliminat si inlocuit. Cauzele care duc la o astfel de consecinta sunt utilizarea lor de obicei in biserici unde sunt expuse la multi factori daunatori cum ar fi esentele, lumanarile si lampile fierbinti.
  • Pierderea vopselei: deoarece icoana este vopsita in mod traditional pe o suprafata de lemn, ea a devinit susceptibila la deteriorarea microorganismelor, cum ar fi insectele (se pot observa mici perforatii al cariilor asupra lemnului). Fiind un material organic, lemnul sufera modificari la temperatura si umiditate. Acest lucru a provocat actiuni de umflare si retragere a lemnului care in cele din urma au provoacat divizarea, astfel pierderea vopselei.

Etapele restaurarii au fost urmatoarele:

  • demontarea corpurilor metalice (cuie, scoabe, etc.) si a penelor de rezistență montate necorespunzator
  • curatarea cu solutie alcoolizata a versoului, pentru indepartarea depunderilor de murdarie si fum;
  • consolidarea suportului lemnos prin impregnare cu solutie de clei de oase;
  • incleierea suportului din lemn;
  • chituirea lacunelor suportului lemnos cu grund realizat din praf de creta cu clei de peste in solutie concentrata;
  • confectionare de pene de rezistenta, baituirea si montarea acestora;
  • integrarea cromatica a chituirilor – pictura propriu zisa a suprafetelor chituite;
  • vernisare cu lacuri de protectie, lustruire;
  • montare agatatoarei;

Dupa restaurarea propriu zisa, rezultatul arata astfel!

Scopul meu a fost acela de a restabili frumusetea originala a icoane respectand astfel autenticitatea si integritatea originala a acesteia. In ceea ce priveste aspectul sau estetic, am realizat o interventie minima, lasand icoana sa isi gaseasca scopul initial ca arta sacra. Toate materialele utilizate sunt alese pentru reversibilitatea, durabilitatea lor si, cel mai important, pentru beneficiul pe termen lung al icoanei.

Nu uitati, ma gasiti si pe:

➠ You Tube
➠ Instagram
➠ Facebook 

Dacă aveti timp, poate vreti sa cititi pe teme similare:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *